søndag den 23. marts 2014

ASIATISK RISGRØD


Sidste weekend var jeg og tre af mine skønne veninder til Backstreet Boys-koncert i København. Det var en fantastisk fed oplevelse og lige inden koncerten gik vi på jagt efter noget lækkert take-out. Og det fandt vi! Jeg landede på GRØD i Jægerborggade med en congee, som er en asiatisk grød af ris med kylling, peanuts, forårsløg, soya og sesamolie. I Aalborg langt fra Jægersborggade var jeg nødsaget til at forsøge mig med et remake, og det blev pænt vellykket, så leg endelig med. Her er hvad du skal bruge til 4-6 personer:

1 hel kylling (1400-1600 g)
6 cm ingefær
1 porre eller 4 forårsløg
2,5 dl jasminris
6 forårsløg
4-6 spsk soya
4-6 spsk semsamolie
En ordentlig håndfuld peanuts
Salt og peber

Hele grøden starter der, hvor du du koger kyllingen i 4-5 liter vand i cirka 50 minutter med en porre eller et par forårsløg og 5 cm skraldet ingefær i skiver. Herefter tager du kyllingen op, lader den køle af og sier de mange liter fond og koger den ned med de 2,5 dl ris i en stor gryde uden låg. Dette kan nemt tage en times tid og imens plukker du kødet af kyllingen og snitter nogle forårsløg. Når grøden har konsistens som en god, tyktflydende risengrød, river du det sidste ingefær ned i grøden, smager til med salt og peber også er den færdig og klar til at blive anrettet. Her har jeg serveret herligheden i en kop med cirka 2 dl grød med et par skefulde af kyllingen nede i grøden, toppet med en spiseskefuld soya og sesamolie på toppen og til sidst hakkede forårsløg, peanuts og endnu lidt kylling. Også er du klar til at sætte tænderne i en grød, der giver dig masser af smag, salt og knas. Velbekomme! :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar