onsdag den 30. oktober 2013

SQUASHLASAGNE


Min søde mor og søster er vegetarer, og derfor bliver der af og til udviklet på nogle gode vegetaropskrifter. Jeg har lært, at det allervigtigste ved vegetarmad er at krydre og smage til - og når man bliver rigtig god til det, bliver du også vild med vegetarmad - og glemmer helt, at der slet ikke er kød i. Her er det mit bud på en squashlasagne:

2 squash
1 spsk olie
4/5 fed hvidløg
3 løg
3 store gulerødder
1/3 af et lille blomkål
1/10 af et stort hvidkål
1 dåse tomatpure
2 dåser hakkede tomater
Tørrede krydderier - timian, oregano, basilikum, cayennepeber/chili og kanel (det er langt fra nødvendigt, at du har det hele - smag dig frem)
Salt, peber, sukker, eddike
100 g ost
En håndfuld hakket persille

I går i køkkenet havde jeg en rest blomkål, jeg gerne vil have brugt og et stort hvidkål, så derfor er det netop de grøntsager, der kom i tomatsovsen, men du kan bruge, hvad du har. Selleri, endnu flere gulerødder, persillerødder, broccoli eller noget helt femte vil helt sikkert også fungere i lasagnen. Olien varmes op, hvidløg steges af med løg og herefter mødes det hele lidt efter lidt med revne gulerødder, revet blomkål, fintsnittet hvidkål og tomater. Til sidst smages der til med krydderier, sukker og eddike også lader hele herligheden koge sammen mens du skærer squashen i fine plader på langs. Derefter samler du lasagnen, topper med ost, giver den 30-40 minutter i en ovn på 200 grader og drysser med persille. Her gled den ned med en kålsalat af hvidkål og et syrligt æble. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar