onsdag den 11. september 2013

SMÅ SNACK-KNÆKBRØD


De er knasende sunde og holder dig gerne ved selskab i et par uger i en kagedåse. Du skal da bage små snack-knækbrød - ja, du skal. :-)

Opskriften er inspireret af VBK 2.0, men jeg har lavet lidt om på forholdene, topping og bagetid - her rækker opskriften til 35-40 små knækbrød:

70 g havregryn
4 dl vand
1 tsk salt
1/2 dl koldpresset rapsolie
Ca. 400 g fuldkornsmel - jeg brugte spelt, men du kan også fint bruge hvede eller rug så længe det er fintmalet
1  æg
Topping - sesam, kanel, hørfrø eller hvad du skulle være i humør til

Først koger du en grød af gryn, vand og salt - herefter tilsættes de resterende ingredienser, og de røres sammen til en ensartet dej, hvorefter den udrulles mellem to stykker bagepapir og stikkes ud med et lille glas. Du kan naturligvis sagtens lave nogle store knækbrød i stedet - så vil jeg skyde på, at du får 12-15 stykker. Herefter penslede jeg med æg og dryssede med hhv. hvid og sort sesam og kanel også får de 20 minutter i en 180 grader varm ovn. Jeg lavede også en variation med den sidste 1/3 af dejen, hvor jeg tilføjede 1 tsk kanel. Det duer bare! Velbekomme med masser af knas og knæk herfra. :-)
Ovenfor er det de små kanel-knækbrød, der er lidt mørkere og sødere, og nedenfor er det den samlede flok knækbrød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar