mandag den 2. december 2013

CHOKOLADEKARAMELLER


Julen er over os, måske er du begyndt at spekulere i konfekt og søde sager, og hvis du skulle have brug for et alternativ til at trille marcipankugler, så synes jeg, at du skal kaste dig over at lave karameller. Disse chokoladekarameller er lette at lave, og du har et utal af variationsmuligheder. Princippet bag er lige dele honning og chokolade også nødder, tørret frugt, kokos eller hvad du ellers kunne have lyst til at smede karamellen sammen med. Der er frit valg på alle hylder. Jeg har lavet to slags, og fik cirka 20-30 karameller ud af hver portion. 
Den første er den mørke chokoladekaramel med valnødder:

200 g god mørk chokolade
200 g honning
En håndfuld valnødder - cirka 50 g

Også lavede jeg en med lys chokolade og karamelliserede hasselnødder, og brugte:

200 g lys chokolade
200 g honning
En håndfuld hasselnødder
2 spsk sukker
Et par skefulde kokos (kan sagtens undværes)

Fremgangsmåden er den, at chokoladen hakkes, honningen koges op og hældes over chokoladen, der røres "glat", nødderne vendes i også hældes det hele i en form, der er beklædt med bagepapir. De karamelliserede nødder har jeg blot lavet ved at smelte sukker på en pande og riste nødder deri, køle det ned og hakke groft. Vupti! Karamellen skal have minimum 4-5 timer på køl også skærer du den ud, ruller i kokos hvis du synes og pakker den ind i små stykker bagepapir. Som allerede nævnt så kan du proppe karamellerne med det, du bedst kan lide. Jeg tror måske faktisk, at jeg næste gang vil bytte rundt, så det er lys chokolade med valnødder og mørk chokolade med de karamelliserede nødder. Der er naturligvis fri fortolkning, og et hav af muligheder. Brug dem, slå dig løs og forkæl dem, du holder af. Glædelig jul!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar