lørdag den 14. december 2013

ÆBLESKIVER MED MARCIPAN OG ÆBLE


Jeg kan huske, at fra jeg var lille lavede vi æbleskiver om sommeren hos min bedstemor og tog dem med på stranden. Det var en fantastisk tradition, og det smagte skønt. Nu skriver jeg eksamen i en juletid, så mine studieveninder og jeg besluttede os for at nuppe en pause og indtage et skud julehygge med en omgang æbleskiver bagt i en pande, jeg fik af min søster for to år siden til jul. Den er et hit i mit køkken, og hvis du også har en, får du fremtryllet 30 æbleskiver af følgende ingredienser:

250 g hvedemel
1 tsk natron
Et nip salt
3 spsk sukker
3 æg
4 dl kærnemælk
1 tsk kardemomme
1 tsk vaniliesukker
1/2 kanel
Skal og saft fra en økologisk appelsin
Små terninger af æble eller marcipan
Smør/neutral olie til stegning

Jeg synes, at det er super lækkert med æbleskiver, der smager af mere end pandekagedej, så derfor er der både vanilie, kanel, en del kardemomme og appelsin i denne opskrift. Når det så skal være endnu vildere, og endnu bedre gemmer, æbleskiverne også på en lille overraskelse. Her kom jeg æbleterninger i nogle og marcipan i andre. Alle ingredienserne på nær æggehviderne mødes i en skål, og først til sidst piskes hviderne stive og vendes så forsigtigt i. Nu er æbleskivedejen klar til at møde panden. Jeg fylder dejen i en sprøjtepose, da det er mit trick til at få helt runde, flotte æbleskiver, der ikke klapper sammen. Først varmes panden om med fedtstof, også fyldes hullerne lige knap op med dej. Derefter får de en terning marcipan eller æble i midten, og når de har sat sig en smule, vendes de halvt også kommer sprøjteposen igen i spil, da du nu giver hver endnu en lille smule dej - hvad der svarer den en skefuld, også vender du æbleskiven helt rundt og steger den færdig. Vupti. Til slut drysser du med flormelis og serverer med syltetøj! Glædelig jul. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar