torsdag den 26. september 2013

ÆBLECHUTNEY


Min nabo bankede på forleden dag med en flyttekasse fuld af nedfaldsæbler, hvorfor jeg pludselig lå inde med en posefuld let syrlige, danske æbler. Kort tid inden havde jeg set Anne Hjernøe i fjernsynet lave æblechutney, så det lod jeg mig inspirere af, og her er min version i en opskrift til en stor portion/ fire store glas:

Olie til stegning
4-5 hvide løg
1,4-1,5 kg æbler
400 g sukker
3 dl æbleeddike
200 g rosiner
6-8 kanelstænger
20-30 kardemommekapsler
5 tsk stødt kanel (kan udelades, hvis ikke du ønsker, at din chutney kommer til at smage alt for meget af kanel)

Løgene finthakkes og steges til de er klare, æbler i store tern steges med, og herefter tilføres de resterende ingredienser. Chutneyen koger til den har den konsistens, du bedst kan lide. Min kogte i 20 minutters tid, blev smagt til og kom herefter på skoldede glas. Jeg spiser meget gerne chutneyen til en frikadelle, til kylling eller en gryderet. Værsgo!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar