tirsdag den 9. juli 2013

TRE I ÉN - OG GOD SOMMER!

Om lidt blir her stille - for i morgen tidlig spænder jeg rygsækken på og hopper på det første tog af mange på sommerens interrail. Med i tasken har vi pølsehorn og pizzasnegle, og da den danske sommer inden afgang skulle fejres med snobrød over bål på stranden, fik en dej tre formål.

Dejen er grov, har bid og fungerer godt til alle tre formål. I mit tilfælde delte jeg dejen i fem dele - en del til pølsehorn (jeg kan bedst lide mine pølsehorn små og uden alt for meget dej-indpakning), tre dele til pizzasnegle og den sidste del til snobrød. Jeg bagte en kæmpeportion og alt i alt fik jeg cirka 30 pølsehorn, 60 pizzasnegle og 6-8 snobrød.

Dejen blev til af følgende:
100 g gær
1 liter mælk - varmes lidt og røres sammen med gæret
1 dl olie
2 tsk sukker
3 tsk salt
800-900 g blandede grove meltyper - jeg brugte hvad jeg havde, og det var grahamsmel, knækkede hvedekerner, rug også en håndfuld havregryn
900 g hvedemel (og måske lidt ekstra til udrulning og æltning)

Jeg lod den hæve i en times tid og gik så i gang med at rulle ud til snegle og horn.

Dejen, som jeg rullede ud, fik i første omgang selskab af en tomatsovs af 1 dåse hakkede tomater, en lille dåse tomatpure, der blev blendet med tilpas meget tørret oregano, basilikum, et skvæt eddike, lidt sukker, salt og peber. Hertil kom skinke og ost i, de blev rullet, skåret ud, trykket flade og hvilede så et kvarters tid inden de smuttede i ovnen i cirka 20 minutter ved 200 grader.

Til pølsehornene rullede jeg dejen ud, skar ud i trekanter og rullede så dejen om en tredjedel af en wienerpølse (til 30 pølsehorn brugte jeg derved 10 pølser). Til slut strejfede en pensel med sammenpisket æg dem også dryssede jeg med hvid og sort sesam. Disse små horn fik 12-15 minutter i en ovn ved 200 grader.
Snobrødene blev til på pind over et helt hjemmelavet båd - også gled de den med ketchup!

Rigtig god sommer - jeg håber, at du læser med på den anden side. Hej fra mig!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar